Tykkivene Karjala
Forum Marinumin laiturissa
Turunmaa-luokan tykkivene Karjala rakennettiin Helsingissä vuonna 1968. Aluksen koneisto- ja asejärjestelmät olivat aikansa huipputekniikkaa. Aluksen pääkoneena oli Rolls-Royce Olympus kaasuturbiini ja risteilykoneina kolme dieselkonetta. Aluksen molempia koneita voitiin käyttää yhtä aikaa ja näin saavuttaa huomattava matkanopeus.
Alus oli varusteltu sekä pintamaalien että sukellusveneiden torjuntaan. Päätykki oli 120 mm:n Bofors. Alusta modernisoitiin käytön aikana ja se peruskorjattiin vuonna 1985. Tykkivene Karjala palveli niin vartio-, koulutus- kuin johtoaluksenakin. Se osallistui myös useisiin kansainvälisiin laivastovierailuihin.
Tykkiveneet poistettiin käytöstä 2000-luvun alussa, ja tykkivene Karjala museoitiin vuonna 2002. Aluksen omistaa Sotamuseo ja Forum Marinum –säätiö vastaa sen ylläpidosta. Alus on yleisön tutustuttavissa kesäkuukausina.
Katso esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=cBtE9etP9tU
Koneet:
Pääkone Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)
Risteilykoneet 3 x MTU 12 V 493 dieselkonetta 995 kW (1350 hv)
Suurin nopeus n. 40 solmua
Risteilynopeus 17 solmua
Aseistus:
1 x 120 mm (120/46 B63 TLT) Bofors yleistykki
2 x 40 mm (40 LT B58) Bofors konetykkiä
2 x 23 mm (23 80 80 2LT) Sergei kaksiputkista ilmatorjuntatykkiä
2 x RBU 1200 ASROC syvyysraketinheitintä
2 x syvyyspomminpudotin perässä
Faktaa
Rakennusvuosi | 1968 |
Pituus | 74,1 m |
Leveys | 7,8 m |
Syväys | 2,8 m |
Uppouma | 750 t |
Miehistö | 70 henkilöä, joista 40 varusmiehiä |