Tykkivene Karjala

Forum Marinumin laiturissa

Turunmaa-luokan tykkivene Karjala rakennettiin Helsingissä vuonna 1968. Aluksen koneisto- ja asejärjestelmät olivat aikansa huipputekniikkaa. Aluksen pääkoneena oli Rolls-Royce Olympus kaasuturbiini ja risteilykoneina kolme dieselkonetta. Aluksen molempia koneita voitiin käyttää yhtä aikaa ja näin saavuttaa huomattava matkanopeus.

Alus oli varusteltu sekä pintamaalien että sukellusveneiden torjuntaan. Päätykki oli 120 mm:n Bofors. Alusta modernisoitiin käytön aikana ja se peruskorjattiin vuonna 1985. Tykkivene Karjala palveli niin vartio-, koulutus- kuin johtoaluksenakin. Se osallistui myös useisiin kansainvälisiin laivastovierailuihin.

Tykkiveneet poistettiin käytöstä 2000-luvun alussa, ja tykkivene Karjala museoitiin vuonna 2002. Aluksen omistaa Sotamuseo ja Forum Marinum –säätiö vastaa sen ylläpidosta. Alus on yleisön tutustuttavissa kesäkuukausina.

Katso esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=cBtE9etP9tU

 

Karjala

 

Koneet:

Pääkone Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)
Risteilykoneet 3 x MTU 12 V 493 dieselkonetta 995 kW (1350 hv)

Suurin nopeus n. 40 solmua

Risteilynopeus 17 solmua

Aseistus:

1 x 120 mm (120/46 B63 TLT) Bofors yleistykki
2 x 40 mm (40 LT B58) Bofors konetykkiä
2 x 23 mm (23 80 80 2LT) Sergei kaksiputkista ilmatorjuntatykkiä
2 x RBU 1200 ASROC syvyysraketinheitintä
2 x syvyyspomminpudotin perässä

Faktaa

Rakennusvuosi 1968
Pituus 74,1 m
Leveys 7,8 m
Syväys 2,8 m
Uppouma 750 t
Miehistö 70 henkilöä, joista 40 varusmiehiä