Parkki Sigyn

Sigyn
Sigyn on Suomen ensimmäinen museolaiva, ja yksi turkulaisen Aurajokimaiseman symboleista. Vuonna 1887 ensimmäisen kerran vesille laskettu Sigyn on nykyään ainutlaatuinen alus myös kansainvälisin mittapuin arvioituna. Vastaavaa saman aikakauden puista kauppa-alusta, joka olisi Sigynin tavoin seilannut valtameriliikenteessä ei ole säilynyt missään muualla maailmassa.
Tutustu Sigyniin virtuaalisesti Digimuseossa.
Sigynillä on käynnissä selvityshanke, jossa tarkastellaan sitä, millä tavoin Sigyn voidaan säilyttää tuleville sukupolville ja millä keinoin alus voisi kertoa tarinaansa yhä uusille yleisöille.
Sigynin historiaa
Åbo Akademin merihistoriallinen museo perustettiin Turkuun 1930-luvulla ja historiallisen aluksen hankinta koettiin tärkeäksi. Alus vihittiin juhlallisesti Aurajoessa, lähellä vielä rakenteilla ollutta Martinsiltaa. Yleisölle Sigyn avattiin 8.7.1939.
Sigyn oli 1960-luvun alussa edustavassa kunnossa, mutta vähitellen havahduttiin laivan rakenteellisiin ongelmiin. Laiva telakoitiin 1970-luvun alussa, sillä kölin taipuma oli aiheuttanut hankalan ”kissanselkäilmiön”. 1980-luku meni ylläpidon ja suunnittelun merkeissä. Laiva telakoitiin Turussa 1987 aluksen täyttäessä 100 vuotta. 1990-luvun alussa tehtiin kauaskantoinen päätös sijoittaa Sigyn uivaan telakkaan, mikä mahdollisti uudella tavalla aluksesta huolehtimisen. Vuonna 1994 myös hallinnolliset asiat muuttuivat, kun laivan omistus siirtyi Åbo Akademin säätiöltä vastaperustetulle Sigyn-säätiölle.
Vuosien 1998 – 2001 aikana Sigyn oli telakkansa varassa peruskorjattavana Maarianhaminassa. Parikymmentä vuotta myöhemmin laiva oli jälleen suuren kunnostuksen tarpeessa. Vuosina 2018-2020 Sigynin runko kävi läpi laajamittaisen kunnostuksen Ruissalon telakalla. Kunnostushanke jatkui vielä takiloinnin osalta laivan omalla laituripaikalla Varvintorin edustalla vuosina 2020-2021. Sigynille nousi vuoden 2025 alussa väliaikainen, alusta sääolosuhteilta suojaava katos.
Faktaa
Rakennusvuosi | 1887 |
Pituus | 57,5 m |
Leveys | 9,0 m |
Syväys | 4,0 m |
BRT | 378 t |
Purjeala | 1000 m² |